Jaki dysk wybrać do przechowywania danych w chmurze?
Przechowywanie plików w chmurze, czyli na dysku internetowym, z roku na rok stale zyskuje na popularności. I nic w tym dziwnego, wszak umieszczenie danych w jednej z takich aplikacji to bardzo wygodne, a przy tym niesamowicie bezpieczne rozwiązanie. To dlatego, chmura internetowa zapewnia nieograniczoną ilość przestrzeni na pliki oraz pozwala łączyć się z nią z dowolnego miejsca na ziemi, a w razie potrzeby umożliwia odzyskanie utraconych danych. Jak więc widać korzystanie z takiego rozwiązania wiąże się z wieloma zaletami. Warto jednak wiedzieć, że na rynku jest dostępnych mnóstwo aplikacji do przechowywania danych, dlatego przed wyborem tej konkretnej dobrym pomysłem będzie porównanie tych najpopularniejszych. Jaką zatem chmurę wybrać? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu! Zapraszamy do lektury!
Spis treści:
1. Jakie są zalety przechowywania plików w chmurze?
2. Jaką chmurę wybrać
• Google Drive
• Microsoft OneDrive
• Apple iCloud
• Dropbox
• Box
• MEGA
• Sync
• OpenDrive
• pCloud
• MediaFire
3. Jaki bezpłatny dysk online wybrać?
Jakie są zalety przechowywania plików w chmurze?
Chmura internetowa to rodzaj usługi, która pozwala na przechowywanie plików na serwerze wybranego usługodawcy. To powoduje, że rozwiązanie to w wielu różnych aspektach ma ogromną przewagę nad fizycznymi nośnikami danych. Do ich największych zalet zaliczamy bowiem:
- Dostęp z każdego miejsca na ziemi – wystarczy jedynie urządzenie mobilne oraz połączenie z internetem, aby w chwilę mieć dostęp do przechowywanych w chmurze danych.
- Minimalne ryzyko utraty danych – pliki przechowywane w chmurach internetowych są znacznie bezpieczniejsze w porównaniu do tych, które umieszczone są na fizycznych nośnikach danych, ponieważ istnieje większe ryzyko uszkodzenia lub zgubienia klasycznego dysku, czego nie musimy się obawiać w przypadku aplikacji oferujących przestrzeń na swoich serwerach.
- Możliwość udostępnienia plików wielu osobom – praktycznie wszystkie chmury internetowe umożliwiają wygenerowanie linku, który daje dostęp do wybranej przestrzeni dysku. Dzięki temu można w łatwy i szybki sposób udostępnić wybrane pliki znajomym lub współpracownikom.
- Płatność za konkretną przestrzeń – znaczna część aplikacji do przechowywania danych umożliwia wybór jednego z wielu pakietów, dzięki czemu nie trzeba od razu płacić za zbyt duży dysk, a wystarczy jedynie dostosować pojemność do własnych wymagań.
Jaką chmurę wybrać?
Wiemy już, że chmury internetowe to rozwiązanie łączące w sobie wygodę użytkowania z bezpieczeństwem. Jest to więc bardzo przydatny system dla osób, które chcą mieć zawsze pod ręką dostęp do swoich plików, a przy tym chcą przechowywać je w miejscu, w którym nie będą narażone na ewentualną awarię lub zgubienie nośnika fizycznego. Jaką więc chmurę wybrać? Sprawdźcie te najpopularniejsze!
1. Google Drive
Google Drive to jedna z najczęściej wybieranych aplikacji do przechowywania danych, która wyróżnia się wieloma ciekawymi funkcjami. Chmura ta jest bardzo łatwa w obsłudze, a do tego umożliwia pełną integrację z pozostałymi narzędziami od Google oraz pozwala na synchronizowanie i udostępnianie plików w czasie rzeczywistym. To powoduje, że w jednym momencie nad dokumentami, arkuszami i prezentacjami może pracować nawet kilka osób, które mogą dowolnie wprowadzać zmiany w wybranych przez właściciela dysku plikach. To jednak nie wszystko! Wydaje się bowiem, że tak zaawansowane narzędzie nie należy do najtańszych, a tymczasem koncern Google udostępnia bezpłatnie aż 15 GB miejsca dla każdego użytkownika!
Specyfikacja Google Drive:
Darmowe konto: do 15 GB
Darmowy okres próbny: 30 dni
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
2. Microsoft OneDrive
OneDrive to kolejna bardzo popularna chmura internetowa stworzona przez światowego giganta, tym razem przez firmę Microsoft! Jej działanie jest bardzo podobne do Google Drive, co oznacza, że aplikacja ta również umożliwia dzielenie się plikami, ich edytowanie w czasie rzeczywistym oraz synchronizację z innymi urządzeniami. Do tego OneDrive jest zintegrowany z pozostałymi narzędziami od koncernu Microsoft, w tym między innymi z pakietem Office, Outlook, OneNote i Skype, co znacząco ułatwia pracę kilku osób w obrębie danych dokumentów. Tutaj należy jednak zaznaczyć, że bezpłatna wersja OneDrive obejmuje wyłącznie przechowywanie danych w chmurze maksymalnie do 5 GB i dotyczy to tylko użytkowników indywidualnych. W przypadku firm niezbędne jest skorzystanie z jednej z taryf.
Specyfikacja Microsoft OneDrive:
Darmowe konto: do 5 GB
Darmowy okres próbny: 30 dni
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
3. Apple iCloud
Kolejną bardzo popularną aplikacją do przechowywania danych jest iCloud. I choć chmura ta została stworzona z myślą o urządzeniach firmy Apple, to w rzeczywistości mogą korzystać z niej również pozostali użytkownicy, w tym ci używający sprzętu z oprogramowaniem Android oraz Windows. I tutaj podobnie do pozostałych, iCloud pozwala na synchronizowanie i udostępnianie plików w czasie rzeczywistym, a do tego umożliwia pełną integrację z pozostałymi narzędziami od koncernu Apple. Dodatkowo, aplikacja ta pozwala tworzyć kopie zapasowe danych ze wszystkich urządzeń w ekosystemie Apple, a przy tym pełni funkcję narzędzia do zapisywania haseł. Trzeba jednak pamiętać, że w iCloud darmowy pakiet obejmuje jedynie 5 GB, tak więc jeżeli celem jest przechowywanie większej ilości danych, należy liczyć się z tym, że niezbędne będzie wykupienie iCloud+.
Specyfikacja Apple iCloud:
Darmowe konto: do 5 GB
Darmowy okres próbny: 30 dni
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
4. Dropbox
Dropbox to jedna z najstarszych, a przy tym najpopularniejszych aplikacji do przechowywania danych w sieci. Narzędzie to wyposażone jest w wiele przydatnych funkcji, w tym między innymi możliwość przywrócenia usuniętych plików, możliwość wirtualnego podpisu dokumentów oraz edytowanie plików PDF, a także synchronizowanie i udostępnianie danych w czasie rzeczywistym, w efekcie czego dostęp do nich może mieć kilka osób na raz. Dodatkowo, Dropbox udostępnił aplikację mobilną na telefony i tablety, dzięki czemu z łatwością można synchronizować pliki na wszystkich urządzeniach, zarówno z Androidem, jak i iOSem. Niestety, narzędzie to w wersji darmowej udostępnia jedynie 2 GB pojemności, jednak za niewielką opłatą pakiet ten można rozszerzyć, a tym samym zyskać dostęp aż do 2 TB miejsca.
Specyfikacja Dropbox:
Darmowe konto: do 2 GB
Darmowy okres próbny: 30 dni
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
5. Box
Box to kolejna aplikacja do przechowywania danych, która jest poważnym konkurentem dla wspomnianego wcześniej Google Drive, Microsoft OneDrive, Apple iCloud oraz Dropboxa. Podobnie do pozostałych nNarzędzie to umożliwia bowiem synchronizowanie i udostępnianie plików w czasie rzeczywistym, dzięki czemu dostęp do nich może mieć kilka osób na raz. Jego największą zaletą jest jednak możliwość integracji z ponad tysiącem innych aplikacji, ale dotyczy to tylko i wyłącznie pakietów płatnych. I choć w wersji darmowej Boxa otrzymujemy dostęp aż do 10 GB miejsca, to niestety maksymalny rozmiar ładowanego pliku musi zmieścić się w 250 MB.
Specyfikacja Box:
Darmowe konto: do 10 GB (maksymalna waga pojedynczego przekroczyć 250 MB)
Darmowy okres próbny: 14 dni
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
6. MEGA
MEGA to chmura internetowa, która udostępnia największą bezpłatną pojemność dysku w wysokości 20 GB. Narzędzie to jest zgodne zarówno z Windowsem, macOS, jak i Linuxem, dzięki czemu można z niego z powodzeniem korzystać na sprzęcie z wykorzystaniem różnych systemów. Jego główna aplikacja, czyli MEGA Desktop oferuje znacznie więcej niż tylko wirtualną pamięć, ponieważ umożliwia również zarządzanie transferami i ściąganiem plików. Oczywiście tutaj podobnie do pozostałych chmur internetowych można synchronizować i udostępniać dane w czasie rzeczywistym, a do tego dochodzi możliwość komunikacji pomiędzy użytkownikami, w tym czat oraz połączenia audio i wideo.
Specyfikacja MEGA:
Darmowe konto: do 20 GB
Darmowy okres próbny: 30 dni
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
7. Sync
Sync to nieco mniej znana aplikacja do przechowywania plików online, ale mimo to oferująca wiele ciekawych funkcji. Narzędzie to jest zgodne zarówno z Linuxem, Windowsem, jak i macOS, dzięki czemu można z niego z powodzeniem korzystać na różnych urządzeniach. Sync umożliwia pełną synchronizację i udostępnianie plików w czasie rzeczywistym, a do tego jego główna aplikacja jest wzbogacona o narzędzia pozwalające na zarządzanie dostępami, użytkownikami oraz pracę grupową. Co ważne, system ten również szyfruje pliki na urządzeniu użytkownika przed wysłaniem ich do chmury, dzięki czemu przechowywane w nim dane są znacznie bezpieczniejsze. Niestety, Sync nie pozwala na integrację z innymi narzędziami, ale za to udostępnia użytkownikom 5 GB bezpłatnej przestrzeni.
Specyfikacja Sync:
Darmowe konto: do 5 GB
Darmowy okres próbny: brak
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
8. OpenDrive
OpenDrive to podobnie do Sync niezbyt znana chmura internetowa w naszym kraju, która mimo to wyposażona jest w większość funkcji oferowanych również przez te najpopularniejsze aplikacje. Oznacza to, że z poziomu oficjalnej aplikacji w prosty sposób przygotujemy harmonogramy synchronizacji danych, a do tego mamy możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym, dzięki czemu może z nich korzystać nawet kilka osób na raz. Dodatkowo, wśród ciekawych funkcji OpenDrive warto wymienić możliwość tworzenia notatek oraz narzędzie do zarządzania listą zadań, które będzie szczególnie przydatne w przypadku większych zespołów. I tutaj podobnie do pozostałych chmur internetowych, OpenDrive również udostępnia bezpłatny pakiet, w ramach którego użytkownicy mogą przechowywać do 5 GB.
Specyfikacja OpenDrive:
Darmowe konto: do 5 GB
Darmowy okres próbny: brak
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
9. pCloud
Następnym bardzo funkcjonalnym narzędziem do przechowywania danych jest pCloud. Jest to mało popularne rozwiązanie w naszym kraju, ale za to oferujące wiele ciekawych i przydatnych funkcji. Jego główna aplikacja jest zgodna zarówno z Windowsem, macOS, jak i Linuxem, dzięki czemu można z niego z powodzeniem korzystać na urządzeniach obsługiwanych przez różne systemy. Oczywiście tutaj podobnie do pozostałych chmur internetowych można synchronizować i udostępniać dane w czasie rzeczywistym, a do tego dochodzi możliwość przetrzymywania kopii zapasowych z takich aplikacji jak Dropbox, Facebook, OneDrive oraz Google Drive. Niestety, pCloud nie oferuje darmowej przestrzeni, jednak jest możliwość przetestowania jednego z płatnych pakietów przez 30 dni za darmo.
Specyfikacja pCloud:
Darmowe konto: brak
Darmowy okres próbny: 30 dni
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
10. MediaFire
MediaFire to chmura internetowa, która oferuje ciekawe pakiety zarówno dla osób indywidualnych, jak i firm. Narzędzie to jest zgodne z Windowsem, macOS i i Linuxem, co pozwala na korzystanie z niego z wielu różnych urządzeń. Jego główna aplikacja oferuje możliwość synchronizacji i udostępniania danych w czasie rzeczywistym, a do tego pozwala zakładać hasła na konkretne foldery oraz generować jednorazowe linki do konkretnych plików. I choć MedaFire oferuje prywatnym użytkownikom dysk w chmurze z przestrzenią 10 GB i możliwością ładowania pojedynczych plików do 4 GB, to przy tym trzeba wiedzieć, że w przypadku konta bezpłatnego są na nim wyświetlane reklamy.
Specyfikacja MediaFire:
Darmowe konto: 10 GB (maksymalna waga pojedynczego przekroczyć 4 GB)
Darmowy okres próbny: brak
Dostęp do plików: strona internetowa lub aplikacja
Możliwość dzielenia się plikami: tak
Możliwość udostępniania plików w czasie rzeczywistym: tak
Kopie zapasowe danych przechowywanych: tak
Szyfrowanie danych: tak
Jaki bezpłatny dysk online wybrać?
Jak widać, większość najpopularniejszych, a przy tym najbezpieczniejszych aplikacji do przechowywania danych oferuje bezpłatną przestrzeń na swoich serwerach. Oczywiście pomiędzy poszczególnymi chmurami są pewne różnice, dlatego przed wyborem tej konkretnej warto sprawdzić dostępne pakiety oraz skorzystać z opcji bezpłatnego testowania wybranej aplikacji. W tym wypadku bardzo dobrym pomysłem będzie więc wzięcie pod uwagę przede wszystkim tych najbardziej znanych, czyli Google Drive, Microsoft OneDrive, Apple iCloud oraz Dropbox, a następnie zadecydowanie, które z narzędzi sprawdza się najlepiej.