Konferencja i Wystawa MAINTECH

 

Konferencja MAINTECH organizowana przez czasopismo „Inżynieria & Utrzymanie Ruchu” to doskonała okazja, by nauczyć najlepszych praktyk w przemyśle od ekspertów i poznać przykłady wdrożeń. Nawiązać kontakty z osobami, które również na co dzień zajmują się problematyką utrzymania ruchu w zakładach produkcyjnych różnych branż. W tym roku spotkaliśmy się w Katowicach w nowoczesnym centrum konferencyjnym hotelu Altus Prestige w sąsiedztwie takich znanych miejsc jak: Spodek, Międzynarodowe Centrum Kongresowe, Muzeum Śląskie czy NOSPR.

 

Konferencję moderował Michał Parda dyrektor ds. szkoleń utrzymania ruchu w naszym czasopiśmie. Doświadczenie zdobywał początkowo w fabryce przetwórstwa drewna podczas wdrożenia i uruchomienia nowej linii produkcyjnej. Następnie związał się z branżą automotive, w której poza wsparciem wdrożeń nowych linii, zajmował się usprawnieniem procesu produkcyjnego.  Jest zwolennikiem poszukiwania i eliminacji wszelkich rodzajów marnotrawstw w przedsiębiorstwie przy wykorzystaniu narzędzi Lean SixSigma. Wprowadzając do tematyki Konferencji, zwrócił uwagę na znaczenie zdobywania nie tylko wiedzy o dobrych praktykach czy udanych wdrożeniach, ale i nawiązywania kontaktów z innymi osobami zajmującymi się utrzymaniem ruchu. W tym roku zaprezentowały się firmy dobrych praktyk: FCA – Fiat Chrysler Automobiles, BORG Automotive, LG Display, ils, BorgWarner i ChM. Partnerami Konferencji były firmy: ZVL Slovakia, PEPPER+FUCHS, Transition Technologies, EMT Systems, Tsubaki, Rexroth Bosch Group, Voigt, Adegis i ASD Systems. Naszymi partnerami merytorycznymi byli: Lean Partner, Inicjatywa dla polskiego Przemysłu 4.0 i Ministerstwo Rozwoju.

Andrzej Soldaty, ekspert w Zespole ds. Transformacji Przemysłowej Ministerstwa Rozwoju i założyciel, oraz partner Projektu Inicjatywa Przemysłu 4.0 dla polskiego przemysłu przedstawił koncepcję Przemysłu 4.0 i Utrzymania Ruchu prezentując zalety i wyzwania takiego podejścia. Jak mówił, przemysł 4.0 to coś, co się dopiero tworzy na naszych oczach. Uczymy się jak wykorzystać możliwości, które daje na przykład tworzenie tzw. wirtualnych bliźniaków i połączenie świata wirtualnego z fizycznym. Koncepcję Przemysłu 4.0 – nie należy wiązać tylko z techniką cyfrową, ale z integracją w ramach całego łańcucha wartości. Efektem wdrożenia tej koncepcji w przemyśle może być wzrost efektywności o 4 – 7% rocznie. Wspomniał też o powołaniu polskiej platformy przemysłu 4.0. O wdrożeniu wskaźnika OEE w firmie produkcyjnej, jako„fundamencie” do wdrożenia narzędzi z zakresu Lean Manufacturing mówił Maciej Gulanowski, inżynier procesu, w firmie ChM. Przedstawiał jak poprawić poszczególne elementy składowe wskaźnika OEE. Przedstawił mięzdy innymi praktyczne rady dotyczące narzędzia 5S i Poka Yoke. Robert Demidowicz, Shift Leader działu elektrycznego w LG Display Poland zaprezentował uczestnikom problematykę utrzymania urządzeń elektroenergetycznych zainstalowanych w fabryce LG Display Poland. Było to przedstawienie rzeczywistej struktury technicznej związanej z zasilaniem zakładów. Omawiał zagadnienia związane ze stałym monitoringiem, mówił o systemach SCADA, itp. W tym o programie Dialog (Ergon), programach przeglądów, zaangażowanej w te czynności kadrze. „Z Mannheim do Europy – produkty dla efektywnych rozwiązań w Utrzymaniu Ruchu – studium przypadków” to tytuł wystąpienia Tomasza Żyrka, pełniącego funkcję Key Account Managera Automotive w Pepperl+Fuchs. Mogliśmy się dowiedzieć, jak duże środki firma przeznacza na badania i rozwój. W efekcie otrzymujemy rozwiązania, na przykład wykorzystujące znaczniki RFID, co usprawnia obróbkę metali w maszynach CNC. Pomagać też choćby przy kontroli prawidłowego podłączenia węży. Tomasz Żyrek zwrócił uwagę słuchaczy na nową generację czujników, monitoring przestrzeni oraz czujniki 4.0.

Michał Budrewicz, ekspert ds. Programowania Utrzymania Ruchu w dziale Inżynierii Utrzymania Ruchu w firmie FCA Powertrain Poland mówił o zastosowaniu metodologii CBM – Condition Based Maintenance w pomiarach wibracji i temperatury w firmie FCA Powertrain. Jak podał, jednostki napędowe z Bielsko-Białej obecnie wysyłane są do zakładów Grupy FCA w Tychach, Turynie, Melfi, Pomigliano, Kragujevacu (Serbia), Tofas (Turcja), Betim (Brazylia), a około 11% produkcji trafia także do niektórych zakładów GM w Europie. W 2012 roku FCA Powertrain Poland była pierwszą fabryką FCA na świecie, która zdobyła Złoty Medal w programie World Class Manufacturing. Pokazał, dlaczego ważny jest pomiar wibracji i temperatury. Condition-Based Maintenance (CBM) jest to konserwacja zależna od stanu maszyn/produkcji, czyli konserwacja następuje wtedy, gdy są przesłanki o możliwym wystąpieniu w najbliższym czasie awarii. CBM zakłada wykrywanie przyczyn awarii i ich eliminację – stosowane są działania prewencyjne tak, by nie dopuszczać do ich występowania.

Wsparcie serwisowe utrzymania ruchu w zakresie diagnostyki, napraw, oraz wymiany urządzeń wykorzystywanych przy procesie produkcyjnym to tematyka wystąpienia Marcina Dzioby, członka zarządu w firmie ADEGIS. Mówił między innymi o usłudze serwisu wymiennego. Jak podał odsetek reklamacji urządzeń Siemens mniejszy niż 1%, firma ma własny magazyn, a w minionym roku zarejestrowała ponad 5500 napraw.

Marcin Łapiński, menedżer Projektów Logistycznych w ILS (Grupa Intercars) zaprezentował zalety outsourcingu usług UR na przykładzie inwestycji ILS w Zakroczymiu. Zalety outsourcingu UR to: codzienna inspekcja systemu, diagnostyka błędów, naprawa, studium przypadku, szkolenia, detekcja błędów w oprogramowaniu oraz bardzo szybka reakcja na zdarzenie.

Dużo się dziś mówi o Industrial Internet of Things (IIoT), czyli przemysłowym internecie rzeczy. Jak to wygląda w teorii i w praktyce, mogliśmy zobaczyć w trakcie pokazu na żywo – symulacji zdalnego monitoringu oraz sterowania linią produkcyjną. Prezentację prowadził Paweł Orzech, Technical Product Support Manager w Bosch Rexroth. Mówił między innymi o IIoT na przykładzie zastosowania z ActiveCockpit. Active Cockpitto oprogramowanie ułatwiające komunikację podczas odpraw produkcyjnych – odpowiednik tablicy korkowej w przemyśle 4.0.

Natomiast o zastosowaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) w procesach Utrzymania Ruchu mówił Artur Sadzik, kierownik ds. Strategicznych Projektów loT w Transition Technologies. Jak się okazuje, jest to już działający system, który sprawdza się na przykład w korporacjach, w których jeden specjalista obsługuje serwisowo wiele lokalizacji.

Lean „Re-manufacturing”, czyli nowa koncepcja wdrożenia procesu Lean do służby Utrzymania Ruchu to tytuł wystąpienia Michała Owczarka pełniącego funkcję Lean & Maintenance Managera w Borg Automotive. Mówił między innymi o SLMP i o tym, czym jest nowoczesna regeneracja. Ograniczenia są tylko w naszych głowach, a w prezentowanym wdrożeniu harmonogramu przeglądów po roku było o 54% mniej awarii. System TPM nazwał Towarzystwem Przyjaciół Maszyn ,co jego zdaniem lepiej przemawia do pracowników.

Waldemar Stefanek, menedżer Działu Infrastruktury w BorgWarner Poland skoncentrował się na omówieniu zarządzania kryzysowego w produkcji i utrzymaniu ruchu. Wymienił możliwe zdarzenia kryzysowe na przykład takie jak: wypadki, pożar brak mediów i ograniczone zasoby ludzkie. Jego zdaniem liczy się ciągłe doskonalenie systemu i procesów.

Z kolei Michał Parda zaprezentował praktyczną wizję rozsądnej redukcji zapasów części zamiennych. Mówił o IQR, czyli jakościowym wskaźniku zapasów. Jak mówił, części zamienne w zakładach przemysłowych generują największą część kosztów związanych z utrzymaniem ruchu. Jak to praktycznie pogodzić redukowanie zapasów części zamiennych z ryzykiem, że brak wydłuży postój maszyny lub spowoduje postój całego zakładu. Mówił też o lokalizacji magazynów i transporcie części.

Andrzej Kulik, niezależny konsultant przez ponad trzy dekady zbierał doświadczenia w Utrzymaniu Ruchu w przedsiębiorstwach o statusie World Class Maintenance Management (Republika Południowej Afryki, Arabia Saudyjska). Między innymi w górnictwie, energetyce, przemyśle petrochemicznym, chemicznym i maszynowym, na stanowiskach inżynierskich i kierowniczych. Udzielał się w profesjonalnych organizacjach poświęconych doskonaleniu zarządzaniem UR i niezawodności. Jest jednym z założycieli Southern African Maintenance Association przekształcone później na Southern African Asset Management Association. Mówił w trakcie swojego wystąpienia o predykcyjnym utrzymaniu ruchu i związanych z tym najlepszych praktykach, zarządzaniu oraz funkcjach. Jak stwierdził, „maintenance” jest biznesem, a niezawodność esencją utrzymania ruchu.

Case study z procesu tworzenia i wdrażania zwinnego rozwiązania LEAN IT w dziale Utrzymania Ruchu firmy przetwórstwa spożywczego przedstawił Bartosz Podziewski, Partner Zarządzający w firmie Lean Partner. Zadał uczestnikom pytanie, czym jest według nich analiza biznesowa i czy gromadzenie danych ma sens. Mówił o tym, jakie powinny być dane i na czym polega ich jakość.

 

W tegorocznej Konferencji MAINTECH 2017 brali udział między innymi dyrektorzy i kierownicy techniczni odpowiedzialni za wdrożenie LEAN, Kaizen oraz udoskonalenia procesu produkcji jak też inżynierowie w działach utrzymania ruchu, produkcyjnych oraz remontowych. Zapytaliśmy uczestników o ich wrażenia związane z udziałem w Konferencji. Jak stwierdził jeden z uczestników, Adam Salamon, dla niego ciekawe były tematy związane z utrzymaniem ruchu i w jaki sposób można działać prewencyjnie, by do awarii nie dochodziło. Jak powiedział, niby każdy wie, jak należy postępować, ale w życiu zawodowym rożnie z tym bywa. Poprzez prewencję możemy uspokoić działania i poprawić relacje pomiędzy produkcją a utrzymaniem ruchu. Zainteresowały go, jak stwierdził, informacje o firmach zajmujących się regeneracjami urządzeń elektronicznych. Dla Michała Grabowskiego pewną nowością były wszystkie aspekty związane z przemysłem 4.0 i internetem rzeczy. Jest to coś, co dopiero wchodzi na rynek, a widać w tym duży potencjał i przyszłość również działów utrzymania ruchu. To było dla niego rzeczą nową, która przyda się, jak stwierdził, w przyszłości. Piotra Wenglowskiego zainspirowało natomiast urządzenie wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość. Jego zdaniem to ciekawa przyszłość dla utrzymania ruchu, która oczywiście wymaga jeszcze wiele pracy i wkładu, żeby system uzupełniać danymi, natomiast wydaje mu się, że wszystko pójdzie w tym kierunku. Jednak jego zdaniem, nie stanie się to jeszcze teraz, bo firmy w Polsce nie do tego jeszcze gotowe. Również Jacka Sagana zainteresowały poruszane przez prelegentów aspekty związane z koncepcją Przemysłu 4.0. W tym szczególnie takie zagadnienie jak integracja systemów automatyki w środowisku rozproszonym. Jak podkreślało wielu uczestników, warto było uczestniczyć w Konferencji MAINTECH, nie tylko zdobywać nowe informacje, ale i nowe kontakty.

 

 

Bohdan Szafrański