Relacja z I edycji

Dynamiczne środowisko pracy i ciągły rozwój technologii sprawiają, że posiadana wiedza i doświadczenie mogą okazać się niewystarczające, by osiągnąć sukces w codziennej pracy. Wraz z rozwojem przemysłu rozwijają się też działy utrzymania ruchu. Pojawiają się nowe wyzwania i pytania, na które inżynierowie poszukują odpowiedzi. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, redakcja magazynu „Inżynieria i Utrzymanie Ruchu” zorganizowała konferencję MAINTECH 2016.

Tegoroczna edycja konferencji MAINTECH odbyła się 13 kwietnia w Warszawie. W hotelu Novotel Warszawa Airport spotkali się specjaliści utrzymania ruchu: kierownicy, inżynierowie, mechanicy, automatycy reprezentujący różne gałęzie przemysłu.

Technologia i zarządzanie

Seminarium składało się z dwóch części. Pierwsza z nich prezentowała techniczne rozwiązania i nowości na rynku technologii, pozwalające podnieść efektywność pracy oraz zmniejszyć jej koszty. W drugiej prelegenci wraz z uczestnikami seminarium skupili się na zarządzaniu w utrzymaniu ruchu. Dlaczego ciągłe ulepszanie procesów w utrzymaniu ruchu jest obecnie niezbędne i jak je realizować? Jak zarządzać codziennie celami utrzymania ruchu, a w przypadku wdrożenia TPM, jak nie popełniać najczęstszych błędów? Na te pytania uczestnicy usłyszeli wyczerpujące odpowiedzi, a każdy temat mogli pogłębić podczas rozmowy z prelegentami w przerwie obiadowej.

Zarządzanie siecią I/O

Seminarium rozpoczęło się od prezentacji rozwiązania pozwalającego uprościć zarządzanie siecią urządzeń I/O. Moduły I/O Link, które kompatybilne są z niemal wszystkimi urządzeniami stosowanymi w przemyśle, pozwalają na uproszczenie naszej infrastruktury, ograniczenie ilości stosowanych kabli, a zamiana sygnału na cyfrowy dodatkowo poprawia funkcjonowanie całego układu.

Najważniejsze jednak, że moduły I/O Link ułatwiają i przyspieszają identyfikację usterki. Łatwe podłączenie do modułu pozwala też na bezproblemową wymianę przewodów. Systemy kontrolek odpowiednią barwą światła powiadomią operatora, który przewód nie funkcjonuje poprawnie, i wówczas on sam będzie mógł dokonać inspekcji i naprawy. Takie działanie jest niczym innym jak wdrożeniem pierwszego poziomu utrzymania ruchu wśród operatorów. Dla służb utrzymania ruchu oznacza to skupienie się na działaniach bardziej priorytetowych. Rozwiązanie to przedstawił Daniel Oszczęda z firmy Balluff.

Wielofunkcyjny miernik ultradźwięków

Podobnych usprawnień w szybkości identyfikowania usterek można dokonać też dzięki rozwiązaniu zaprezentowanym przez kolejnego prelegenta. Stanisław Stanisz z firmy Introl przedstawił wielofunkcyjny miernik ultradźwięków, który w 2013 roku otrzymał tytuł Produktu Roku. To urządzenie pozwala nie tylko zidentyfikować przecieki, lecz także dokonać analizy pracy odwadniaczy, zaworów, przekładki czy łożysk. Dzięki temu straty energii, za które w wielu firmach odpowiedzialne są służby utrzymania ruchu, mogą być szybko minimalizowane. Diagnostyka ultradźwiękowa to również element predykcyjnego utrzymania ruchu. Nie wymaga zatrzymywania maszyn, aby je skutecznie diagnozować. Jest to idealne rozwiązanie wszędzie tam, gdzie nie można sobie pozwolić na przestoje maszyn. Biorąc pod uwagę przyłącza, które można zastosować wraz z miernikiem, jest on również świetnym rozwiązaniem pozwalającym zwiększyć bezpieczeństwo wykonywanych inspekcji. Można bowiem dokonywać ich na odległość lub w miejscach trudno dostępnych. Może się więc okazać, że to rozwiązanie zwiększy nie tylko efektywność pracy, ale również jej bezpieczeństwo.

Predykcyjne utrzymanie ruchu

Rozwiązanie z obszaru predykcyjnego utrzymania ruchu zaprezentował również Paweł Rutkowski z firmy Kamery IR. Kamery termowizyjne, pirometry czy nawet przystawki do smartfonów to rozwiązania, które mogą wspierać w działaniach każdy warsztat utrzymania ruchu. Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z tarciem, instalacjami grzewczymi czy chłodzącymi, warto stosować tego rodzaju rozwiązanie. Jest to podstawowe narzędzie inspekcji, ponieważ w większości miejsc, w których mamy do czynienia z anomaliami, możemy zaobserwować też różnice temperatur powodowane tarciem czy różnicą ciśnień. Zdecydowanie jest to jedno z najprostszych narzędzi pozwalających być o krok przed awarią.

Ponieważ seminarium odbywało się w tym samym miejscu, co Konferencja Przemysł 4.0, było świetną okazją do nawiązania nowych znajomości ze specjalistami zajmującymi się podobnymi problemami w codziennej pracy. Taka też idea przyświeca konferencji MAINTECH, aby spotkać się, poznać nowe rozwiązania, inne spojrzenie na wyzwania i po powrocie do pracy móc ją wykonywać łatwiej i bardziej efektywnie.

Na zakończenie seminarium odbyła się ceremonia wręczenia tytułów w konkursie  Produkt Roku 2015.

Autor: Michał Parda